Komunis Melayu dan Sejarah Kerakusan Kuasa Melayu UMNO

Komunis Melayu dan Sejarah Kerakusan Kuasa Melayu UMNO

Setelah menjangkakan isu liwat tidak akan mendapat tempat pada hari raya tahun ini kelihatan ada usaha kerajaan menguar-uarkan tindakan barisan pembangkang atau isu yang dianggap memartabatkan komunis dan menafikan jasa UMNO dalam usaha menuntut kemerdekaan negara. Tindakan kerajaan BN menuduh para pembangkang buta atau bodoh sejarah telah menjelaskan kerakusan BN sendiri kerana BN lah yang telah membuat pengumuman besar-besaran terhadap pengampunan kepada ahli komunis di Malaysia, memberi tanah untuk kebun dan kediaman malah membuat hubungan diplomatik dengan negara Cina dan Rusia. Hal ini sangat mengusarkan bukan sahaja kepada rakyat tetapi sangat tidak menyenangkan kepada keluarga terutama orang Melayu yang telah kematian ahli keluarga kerana komunis. Lebih jauh dari itu BN juga berusaha membuka hubungan diplomatik dengan Israel yang dianggap oleh negara-negara dunia sebagai sebuah negara bangsa yang kejam dan zalim. Israel lebih teruk daripada fahaman komunis itu sendiri dan hal ini sangat melukakan hati rakyat yang bukan sahaja beragama Islam tetapi kepada semua yang benci kezaliman.

Kini tiada lagi sempadan minda mahupun perhubungan raya berkaitan dengan maklumat yang dapat menghalang sesiapa yang ingin memiliki atau membaca sebarang berita seperti sejarah dan sebagainya. Peralatan komunikasi di alaf ini telah menjadikan dunia seolah-olah tiada sempadan. Hanya mereka yang zalim dan kuno sahaja yang tidak dapat menerima kemajuan teknologi maklumat ini. Manusia kini bebas memilih berita mengikut selera mereka dan tahap minda dan pemikiran sangat mempengaruhi pemahaman dan keterimaan mahupun penolakan mereka.

Berita komunis sebagai sebuah wadah pejuang kemerdekaan kini sudah mula diterima jika rakyat membebaskan diri dari berminda ortodok. Kita tahu perjuangan komunis adalah gagal kerana aliran perdana ketika itu adalah kapitalis yang berselindung disebalik kebebasan beragama. Begitu juga jika pada ketika ini PAS berjaya memerintah dan tentu sekali BN atau UMNO adalah musuh dan pembangkang yang dianggap jahat jika mereka berterusan berusaha menjatuhkan kerajaan PAS.

PAS mengikut sejarahnya adalah serpihan UMNO yang memperjuangkan Islam kerana mendapati UMNO mula menipu orang Melayu melalui agama dan mengangkat fahaman sekular sebagai aliran yang wajib diikuti. Fahaman sekular ini pula mempunyai formula yang begitu negatif pada pandangan Islam kerana bersifat munafik dan tidak layak disokong maka para ulama segera keluar dan menubuhkan PAS.

Kemajuan PAS memang tidak seimbang dengan UMNO dan Perikatan kerana mereka terus ditindas, dinafikan hak dan tidak diberi peluang untuk mejelaskan intipati perjuangan mereka yang berteraskan agama suci melalui saluran propaganda yang tetlah dikuasai UMNO. Pandangan PAS bahawa komunis Melayu itu sebenarnya adalah wadah nasionalis yang terpaksa mengambil wadah kiri kerana tidak berpeluang langsung bergerak melalui pertubuhan yang didaftarkan kerana telah dianggap bahaya dan musuh oleh Inggeris. Semangat dan idea kemerdekaan Melayu tulin telah dinafikan malah dibunuh oleh Inggeris melalui UMNO yang menjadi monyet pemetik kelapa mereka.

Monyet-monyet ini pula amat selesa dengan cara hidup tuannya dan telah sanggup menggadai nyawa tidak takut jatuh ketika bertugas memetik kelapa untuk tuannya tanpa menyadari bahawa faedah buah dan hasil dari pokok kelapa itu dinikmati oleh tuannya manakala kebebasan kaum monyet itu sendiri seperti sebelum datang tuan Inggeris itu sudah dilupai kerana monyet-monyet itu diberi pisang yang cukup ketika lapar. Monyet lupa dan mula merasa selesa walau lehernya dirantai kerana merasai nikmat pisang yang tidak pernah putus bekalan ketika lapar.

Perumpamaan ini cukup akan memberi sindiran dan pelajaran yang berkesan kepada bangsa Melayu yang prihatin dan mengenal diri. Dan mengenal diri hanya suci dan tulin melalui pelajaran agama yang telah sempurna dan terjamin di sisi penciptanya iaitu Allah dan agama Islam. Inggeris telah lama mengetahui ini sebelum sampai ke Tanah Melayu. Dengan usaha yang sedikit tetapi telah memerah akal melalui kajian mendalam, mereka dengan mudah menguasai pemikiran orang Merlayu. Tindakan pertama mereka ialah membela janin Melayu yang berada di dalam rahim keluarga di raja.

Janin ini dipelihara begitu rupa dan diberi pendidikan secukupnya sehingga janin ini menjadi raja bagi orang Melayu pada zahirnya tetapi berjiwa dan berminda Inggeris. Inilah yang terjadi sehingga orang Melayu keliru dan tidak yakin dengan bangsa dan agama sendiri. Jadi amatlah tepat apabila kemerdekaan Tanah Melayu atau Malaysia boleh dipertikaikan. Dan perjuangan komunis Melayu sendiri memang boleh dianggap atau diperkirakan sebagai salah satu kelompok pejuang yang tulin kerana semua komunis Melayu tidak meninggalkan Islam. Mereka mengaku bahawa mereka tetap beragama Islam meskipun ada diantara mereka minum minuman keras dan tidak sembahyang. Tangkap sahaja 100 ahli UMNO secara rambang dan selidiklah mereka. Adakah merekah sembahyang 5 waktu sehari dan tidak pernah minum minuman keras. Jangan terkejut jika keputusannya amat memeranjatkan.

Tidak kiralah siapa dan bagaimana Melayu itu, UMNO atau PAS jika mereka tidak faham dan tidak mengamalkan syariat Islam maka mereka adalah musuh agama. Dan cara-cara untuk memujuk atau berdepan dengan mereka telah Allah sediakan dengan pelbagai hikmah. Maka ambillah hikmah yang terdapat di dalam Al Quran selaku kitab petunjukNya untuk digunakan bagi membedakan di antara yang hak dengan yang batil. Maka jangan tanpa usul periksa kita menidakkan sesuatu perjuangan jika memang mereka berhak mengakuinya sebagai milik mereka.

Sehubungan itu kita perlu menjelaskan komunis yang bagaimana yang jalang dan komunis yang mana yang pejuang. Yang terlebih penting ketika ini demi Melayu ialah mengenalpasti yang mana bersifat munafik dan yang mana yang benar-benar bersih dan tulus. Jika lambat pihak Melayu yang berkuasa seperti UMNO menanganinya maka kuasa Melayu yang diamanahkan kepada UMNO akan terkubur dengan hinanya. Jika kita pemimpin Melayu yang besar mana sekalipun dan kita pernah pecah amanah maka segeralah turun kerana kita tidak layak menjunjung amanah. Penjunjung amanah adalah khusus hanya kepada orang yang jujur dan ikhlas.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Kontemporari
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere