KESESATAN MANUSIA MELAYU

MELAYU SESAT DAN PANDANGAN MENYESATKAN

Mahukah kita terus mengikut sangkaan atau pandangan datuk nenek moyang kita yang sesat setelah kita diberi akal dan petunjuk untuk berfikir? Atas dasar apa fikiran kita dianggap betul dan tidak sesat? Siapa kita dan ke mana arah tuju kita? Siapakah musuh kita yang nyata? Siapakah mereka yang merosak fitrah? Siapa Melayu dan Melayu yang bagaimana kita harus ikut?

Kepada sesiapa yang mengaku Melayu dan terasa boleh menjawabnya dipersilakan membuat perkiraan sendiri. Jika tidak bersetuju, itu adalah hak dan pilihan masing-masing dan bertanggongjawablah ke atasnya. Itulah pandangan dan kebebasan dalam budaya Melayu moden, Melayu kontemporari. Apa yang tertera di sini hanyalah satu prinsip dan milik atau pilihan sendiri secara peribadi. Tidak perlu ada pertelingkahan dan permusuhan.

Jawapan kepada kesanggupan terus berada dalam kesesatan seperti datuk nenek moyang kita sudah tentu kita menolaknya kerana kita tahu sejarah asal-usul Melayu dahulu adalah kafir animisme menyembah pokok, gunung, petir, batu dan lain-lain. Kemudian datang ilmu dan kebudayaan yang bertambah baik maka bertukarlah datuk nenek moyang kita dari animisme yang tidak berugama kepada beragama hindu. Bertukar lagi kepada yang lebih adil dan praktis mengikut fikiran ketika itu kepada Hindu-budha dan apabila ajaran budha menjadi domain jadilah kita berugama budha. Selepas itu datang pula Islam yang melapangkan dada dan dengan jaminan kesempurnaan maka datuk nenek kita berubah pula kepada Islam.

Hingga ke hari ini Islam belum dapat dicabar oleh mana-mana tamadun manusia di dunia. Kita bernasib baik kerana kita mewarisinya. Tetapi adakah cukup hanya mewarisinya sahaja? Kini ada ura-ura dan usaha suatu kelompok manusia dengan bantuan makhluk gaib yang cemburu dan dengki dan sedang berusaha bersungguh-sunguh untuk menyesatkan kita dari pelbagai bidang, pelbagai sudut dan pelbagai dimensi. Mereka sangat arif kelemahan Melayu kerana mereka mengenal kita sebelum kita lahir lagi dan ancaman mereka sangat tersusun, bersistematik dan berterusan. Mereka adalah syaitan manusia, Yahudi dan Nasrani dan syaitan laknatullah.

Bagaimana pula kita mengetahui fikiran dan pandangan kita yang kini telah kita jadikan budaya adalah betul, lurus dan tidak sesat? Tentu sekali kita akan sesat dari kebenaran jika apa yang kita warisi adalah hanya mengikut adat dan pandangan yang begitu mudah untuk berubah-ubah mengikut perkembangan dan selera kita. Tetapi tentu sekali tidak jika setiap dasar kebudayaan itu ada tercatat dalam rekod yang kita tidak boleh ubah susuka hati kita.

Maka jika kita memahami sejarah dan berilmu untuk membuka pandangan dan meluaskan pemikiran sebagaimana garis panduan adat kebudayaan, kita juga akan pasti bahawa ketetapan manusia itu juga akan dan boleh berubah kerana kita yang menguasainya. Dan ini terbukti kepada segala sejarah agama yang wujud kerana falsafah pemikiran dan adat kebudayaan, tetapi tidak kepada Islam kerana agama Islam adalah perinsip adat dan kebudayaan untuk manusia bagi menjalani penghidupan ini dari Sang Pencipta. Bagaimana kita boleh tahu ini semua jika kita juga tahu fikiran dan akal tertawan atau tertakluk kepada adat dunia. Kita mengetahuinya dengan fitrah, naluri dan firasat atau perasan yang diwujudkan dalam diri kita.

Tetapi musuh kita yang nyata telah bersumpah dengan nama Allah untuk memesong dan menyesatkan kita. Dia tahu bahawa dia akan gagal jika dia menzahirkan diri. Dia malah yakin akan gagal jika kita mengikut petunjuk Allah. Dan dia tahu bahawa dunia ini telah diperuntukkan kepadanya sebagai syurga sepanjang hayat dunia. Dan dia tahu dia akan menjadi makhluk yang celaka dalam neraka setelah mati. Dia sungguh bijak menikmati syurga dunia yang dianugerahkan kepadanya. Dan dia itu adalah iblis dan anak-cucu keturunannya. Jika kita tidak mengenalnya maka bukan saja sesama Melayu akan bermusuhan tetapi sedarah keturunan anak-beranak pun boleh berbunuhan lebih-lebih lagi kita adalah target utama iaitu musuh mereka dan khusus pula yang beragama Islam.

Jadi kebebasan berfikir dan mencipta adat resam dan amalan hidup seharian oleh Melayu Islam ini atas dasar apa? Adakah atas dasar pemikiran iblis atau atas dasar petunjuk agama? Petunjuk agama itu telah diisytiharkan sebagai panduan asas berbentuk peraturan, hukum pengajaran dan sempurna dengan segala kias dan iktibar yang ditetapkan oleh Allah sebagai Al-Quran. Dan kesempurnaannya dihalusi dengan penerangan dan penjelasan supaya tidak ditipu oleh syaitan melalui kupasan sunah dan hadis Nabi Muhamad SAW. Maka apakah perlu kita mencipta yang lain dari dunia kegelapan yang kita sendiri tidak mengetahuinya kerana kita bukan penciptanya.?

Akhirnya Melayu yang macam mana yang harus kita ikut…..Melayu UMNO, Melayu PKR atau Melayu PAS atau Melayu macam mana, saya yakin anda boleh menjawab sendiri dan bersedialah menerima balasan pilihan anda itu semasa hidup dan juga selepas mati.

Oleh Tun Sheikh

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Kontemporari
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere