Polis Biadab, Anak Raja Bugis Murka

APABILA ANAK RAJA BUGIS MURKA

Kebiadapan Polis Ingin Diamoki Di Jiwa Warisan Bugis


Pada hari minggu lepas, tidur Tun Sheikh terjaga oleh deringan telefon yang berdering-dering. Tun Sheikh tertidur ketika sedang membaca berita mengenai karenah polis kita yang telah tidak disenangi rakyat kerana cuai dalam tanggongjawab dan melampau biasnya kerana terlalu menjaga kepentingan politik pemerintah. Apabila menjawab panggilan, Tun Sheikh mendapati Pak Engku Raja yang Tun Sheikh hormati menelefon dan beliau seperti dalam keadaan tidak berpuas hati dan marah-marah. Apabila Tun Sheikh mengamati dan memberi tumpuan, rupa-rupanya bukan Tun Sheikh yang dia marahi kerana tidak menjawab sebanyak 4 kali panggilannya sejak jam 7 hingga 9 pagi tetapi beliau sangat marah kepada polis kita.


Beliau naik angin selepas membaca berita di suratkhabar perdana. Seperti biasa mutu berita suratkhabar perdana memang telah tiada dari segi penekanan fakta kesahihannya kerana ditulis mengikut selera Melayu UMNO. Terlalu banyak provokasi dan memihak kepada kerajaan walaupun pada kebenarannya ialah kebatilan dan kezaliman atau telah berlaku penganiayaan. Segera Tun Sheikh teringat berita polis sebelum tertidur dan kami mempunyai pandangan yang sama bahawa polis kita sebenarnya sedang menerima tekanan bukan daripada rakyat tetapi daripada bos-bos mereka yang terikat dengan orang politik. Sudah tentu dalam keadaan begitu dan pada lumrahnya anggota-anggota dari pelbagai pangkat dari pegawai kepada prebet yang tidak berdisipilin dan bermaruah serta memiliki pemikiran jahat akan mudah menangguk di air keroh. Ini selesa dilakukan kerana ketua mereka sendiri sedang tertekan dan hilang punca. Inilah satu daripada akibat apabila bos besar mereka mabuk dan tersalah menggunakan kuasa kerana terikat dengan kepentingan diri dan tokoh politik.


Intergriti kepolisan negara kita telah lama jatuh menjunam di mata dunia dan ini amatlah dikesalkan kerana mereka tidak lagi dipercayai dan diyakini oleh pelabur-pelabur asing yang ingin melabur di sini. Pandangan ramai berharap polis segera kembali semula mesra rakyat dan memberi bantuan dan perlindungan yang cepat dan pantas kepada setiap individu yang teraniaya kerana perlakuan jenayah tanpa memandang perbedaan bangsa dan pemikiran politik yang berlainan. Polis juga diminta tidak menerima dan menolak sistem perkhidmatan kontrek yang dinikmati oleh ketua-ketua yang telah wajib bersara kerana kesalahan menggunakan kuasa dan kepentingan diri tidak menggugat gaji dan pencen mereka. Ini menyebabkan mereka hanya memberi fokus kepada kepentingan politik untuk mendapat lanjutan kontrek bekerja dan menyalahi kuasa yang ada pada mereka. Polis sebenarnya sedang terperangkap dengan budaya berperibahasa ikan busuk di mana badan dan ekornya sedikit demi sedikit akan menjadi busuk kerana kepala atau bos besarnya busuk.


Ilmu strateji keamanan telah salah digunakan dan hanya tertumpu untuk faedah dan kepentingan tokoh politik. Contohnya tindakan polis yang menerima arahan atasan supaya menutup semua laluan ke ibukota yang sedang dikawal kerana rakyat sedang berdemonterasi. Akibatnya segala urusan dan aktiviti rakyat lain yang tidak terlibat telah terganggu dan menghadapi kesulitan dan kerugian dan kerajaan dengan selamba telah menyalahkan para demonterasi. Padahal demonterasi sebenarnya tidak bercanggah dengan amalan pemerintahan demokrasi berparlimen. Sekatan dibuat atas alasan keamanan dan keburukan dan hasutan rasa benci secara terang-terangan dikenakan kepada para rakyat yang mengadakan demonterasi itu. Padahal pihak polis yang terlatih dan cekap boleh memastikan keamanan dengan cara lain malah lebih baik daripada itu. Tetapi mereka seperti tiada pilihan kerana bos besar telah mengeluarkan arahan dan pada hakikatnya arahan itu adalah untuk kepentingan politik.


Polis dan kerajaan dengan bangga dan sombong menganggap mereka bijak dan berjaya mengawal keamanan tetapi di mata pemerhati luar, tindakan itu sebenarnya umpama menyediakan taligantung yang akhirnya akan menjerut leher sendiri. Ini adalah kerana kecekapan polis dan kehebatan mereka mengikut standard dunia bukanlah terhadap bias dan pro mereka terhadap kerajaan lebih-lebih lagi jika tindakan yang diambil sengaja mencetuskan tekanan kepada rakyat yang tidak terlibat seperti dalam hal menyekat laluan dan menyusahkan rakyat lain itu tadi. Mengikut penilaian dunia, yang terbaik ialah mengawal keamanan rakyat termasuk para demonterasi ketika berlaku perhimpunan awam seumpama itu tanpa memihak kepada sesiapa pun.


Pak Engku Raja juga menyentuh isu raja dan mengingatkan malah meminta Tun Sheikh menulis tentang kebiadapan Melayu UMNO memanggil sultan sebagai binatang, membuat provokasi sehingga sultan Perak dibaling telur dan sultan Selangor melatah seolah-olah mengusir ulamak pembangkang dengan tanpa ilmu atau kebijaksanaan gara-gara dinasihati oleh ulamak jahat. Beliau berkata bahawa pandangan ulamak muktabar terhadap Melayu UMNO dengan kuasa yang ada pada mereka adalah begitu jahat dan sentiasa menggunakan tipu helah dan muslihat kotor. Melayu UMNO sebenarnya sedang mengundur ke arah jurang yang akan menggelincirkan diri dan nafsu mereka serta akan terkubur dengan penyesalan dan kehinaan. Melayu UMNO mestilah berbalik ke pangkal jalan dan bertawadhuk semula kepada Allah dan mengagongkan agama Islam di Negara ini jika yakin PAS gagal melaksanakannya kerana dianggap lemah dari segi kuasa dan ekonomi dan juga terhadap budaya tamadun sejagat.


Tun Sheikh memberi pandangan kepada Pak Engku bahawa Tun Sheikh bersikap berkecuali dalam politik dan tidak bias kepada sesiapa terutama objektif penulisan dan pandangan dalam blog Tun Sheikh.Pak Engku bersetuju dan mengingatkan jika benar Tun Sheikh memperjuangkan keadilan dan beramal dengan kebaikan serta menolak kemungkaran berpandu dan bersumber Quran dan Sunnah maka buat dan tulislah demi kerana Allah, insyaallah Tuhan akan memelihara dari fitnah jin dan manusia. Beliau mendoakan perjuangan Tun Sheikh sambil berkias bahawa beliau tidak menikmati politik kerana terkawal atau terpelihara dengan larangan berpolitik kepada kerabat diraja.


Walau bagaimana pun, Pak Engku Raja sempat juga memberi pandangan bahawa sebenarnya polis kita pun sudah lupa dek kealpaan. Mereka belum bertemu ruas, beliau percaya polis yang zalim atau bodoh mengikut ketua yang zalim akan berhadapan dengan rakyat yang lemah tetapi dikurniakan Allah dengan semangat jihad fisabillillah dan keramah kepada orang teraniaya dan dizalimi polis. Tun Sheikh kurang faham dan secara tegas beliau berkata jangan lupa kepada tentera selindang merah malah silap-silap ahli pekida dikurnia keramah dan berpaling tadah kerana di belakang mereka ialah orang-orang alim dan dekat kepada tuhan dengan penyerahan jiwa. Mereka benci kezaliman dan kesombongan. Polis hendaklah amanah, lapor dan belalah orang yang dianiaya jangan menyediakan laporan kelihatan seperti jenayah yang melindungi sipenjenayah.


Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Kontemporari
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere