KETUA PENGARAH BARU

KEJAYAAN MENGUBAH PEMIKIRAN

Kejayaan pemimpin sebenarnya adalah tepat jika diukur bagaimana kejayaannya mengubah pemikiran. Penciptaan sesuatu konsep dan dasar mahupun propaganda seseorang pemimpin memperlihatkan kekuatan aura pengaruh kepinpinannya. Nilai-nilai positif sudah tentu menjadi daya tarikan yang amat berpengaruh dan cepat menusuk hati. Hal seperti ini amat disadari oleh Tun Mahathir dan beliau boleh dikatakan diantara pemimpin yang berjaya mempengaruhi rakyat dengan cepat dan banyak, sehingga berupaya memperkenalkan sesuatu dasar yang belum difikirkan atau telahpun terfikir tetapi tiada keyakinan, tetapi berjaya dilakukan dengan mudah dibawah arahan beliau.

Maka, di era Tun Mahathir, rekod perlantikan Ketua Pengarah baru di jabatan kerajaan dan di agensi kepentingan kerajaan sangat banyak berlaku kerana beliau berusaha menyediakan dan menyiapkan jentera pelaksanaan yang akan memacu dan mencorak produk yang beliau garis atau ilhamkan sebagaimana acuan fikiran yang beliau kehendaki.Ketua-ketua pengarah yang berjaya dan berjasa telah ditawarkan kontrak pelanjutan perkhidmatan mereka hingga lanjut umur selagi kesihatan membenarkan. Tujuan dan motifnya adalah pelbagai.

Jika dibandingkan dengan era pemimpin sebelum beliau,perlanjutan perkhimatan ketua pengarah pencen tidak banyak berlaku dan jika ada pun adalah disebabkan prestasi yang benar cemerlang dan gemilang disamping tiada pengganti yang berkelayakan kerana ketika itu belum ramai yang telah sampai ke tahap yang dikehendaki itu. Ketika ini budaya melanjutkan perkhidmatan ketua pengarah pencen ini telah disalahamalkan selepas beliau kerana kecenderunganya adalah lebih kepada kepentingan politik dan peribadi pemimpin atasan. Ketika ini ia menjadi bertambah parah apabila ketua pengarah hanya mendengar ketua utama mereka iaitu menteri kementerian berkaitan.

Budaya melanjutkan perkhidmatan ketua pengarah yang telah wajib pencen ketika ini sebenarnya tidak relevan dan tidak perlu lagi kerana tokoh-tokoh dan para timbalan telah ramai dan berkemahiran tinggi dalam profesion atau kerjaya mereka.Perlantikan terhadap ketua pengarah pencen ketika ini yang lebih kepada kepentingan diri dan mempunyai unsur bias perlu dihentikan segera.

Contoh yang sedang hangat diperkatakan oleh rakyat ketika ini ialah mengenai perkhidmatan ketua polis negara yang banyak kedengaran pro dan kontranya. Sebelum isu ini timbul, penulis telah lama berpendapat budaya pelanjutan perkhidmatan ketua pengarah pencen ini dihentikan segera kerana telah membawa imej yang tidak baik kepada para peminpin. Lebih-lebih lagi di zaman ini telah terlalu ramai orang yang layak dan berkebolehan serta berpelajaran mahupun berkemahiran sebagai pengganti.

Mereka yang telah pencen dan berkhidmat secara kontrak di jabatan yang sama pula tidak terikat dengan denda dan hukuman pembatalan pencen jika melakukan jenayah. Jika benar perkhidmaatan mereka diperlukan adalah lebih baik mereka dilantik dalam agensi swasta yang mempunyai kepentingan kerajaan daripada terus memegang jawatan lama dan bebas mengguna pengaruh dan kuasa mengikut kehendak para menteri atau pemimpin politik tertentu.

Sehubungan dengan itu, pemimpin ketika ini perlulah memahami dan membuat tindakan bijaksana supaya tiada lagi ketua pengarah pencen dilanjutkan perkhidmatan dengan kontrak perkhidmatan di jabatan yang sama apabila telah sampai usia wajib bersara atau pencen. Mereka perlu mengetahui trend atau budaya yang telah digunapakai ketika era Tun Mahathir dan juga di era pemimpin sebelum Tun Mahathir. Objektif utama sebelum ini ialah keperluan kerana ketiadaan tenaga mahir dan pelaksana berkualiti dan cemerlang untuk memastikan kejayaan progaram pembangunan yang diilhamkan.

Oleh Tun Sheikh

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Kontemporari
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere