Pembersihan Imej Dalaman PKR & Gangguan Kumpulan Minoriti


Pembersihan Imej Dalaman PKR & Gangguan Kumpulan Minoriti

Minggu lepas, Tun Sheikh bertemu bos lama bernama Tuan Haji Zainal secara kebetulan. Dulu beliau seorang yang aktif menaikkan taraf jabatannya. Ramai juga pegawai dan kakitangan yang bosan dengan beliau kerana beliau mendakwa rapat dan seperjuangan dengan DSAI. Masa dalam perkhidmatan dulu lebih-lebih lagi ketika DSAI jadi TPM, banyak juga peranan yang dimainkannya secara rasmi mahupun peribadi termasuk menjadikan dirinya sebagai pegawai kelompok berkepentingan kemudian menjadi pegawai kanan berpengaruh sehingga bos besar pun naik cuak dengan beliau yang rapat dengan TPM DSAI.

 Ada juga desas-desus atau gossip yang mengatakan beliau saja yang terdorong-dorong syok sendiri kerana memang orang tahu DSAI dahulu seangkatan dengan beliau di UM. Mereka rapat tetapi terbatas kerana perwatakan mereka berbeda. Beliau memimpin persatuan agama tetapi menjalankan aktiviti social yang tidak menggambarkan ruh persatuan yang bertunjangkan agama. Manakala DSAI mengetuai persatuan tidak bertunjangkan agama tetapi menarik komuniti pelajar dengan dasar keagamaan.

Zaman kegemilangan Tuan Haji Zainal dalam jabatan kerajaan sudah berlalu kerana sudah pencen atau bersara hampir 8 tahun yang lalu. Tun Sheikh bertanya apa aktiviti beliau sekarang dan bagaimana perhubungannya dengan DSAI. Beliau bercerita, beliau sibuk menguruskan perniagaan syarikat milik sendiri dan juga aktif dalam NGO yang berkaitan dengan perniagaan yang dijalankan oleh syarikatnya. Manakala perhubungannya dengan DSAI masih seperti dahulu. 

Tun Sheikh tanya mengapa tidak aktif dalam politik dan menyertai parti DSAI dan memegang jawatan penting?  Tidakkah beliau berasa yakin DSAI ada peluang akan berjaya dalam PR jika ditinjau perkembangan politik semasa? Manalah tahu jika beliau berpeluang menyertai DSAI dalam kabinet Malaysia di masa akan datang. Beliau secara bergurau dan berseloroh berkata bahawa semasa dalam perkhidmatan dahulu beliau sering berulang ke Medan dan ke Hadyai kerana mempunyai ramai saudara sebelah isteri di Medan dan di Thailand sebelah beliau sendiri. Tapi mungkin kerana kehidupan sosial beliau agak royal atau liberal, beliau sering diberi imej sebagai bos yang hura-hura lebih-lebih lagi kawan-kawan rapat dengan beliau dahulu adalah berperwatakan serupa seperti beliau yang suka jalan-jalan dan hiburan, bersukan bermain golf yang banyak membawa imej klas atasan manakala teman-teman perniagaan dan bos-bos syarikat yang mendampingi beliau dulu dilihat seperti ada kepentingan peribadi dan berbagai-bagai interpretasi serta persepsi.

 Tun Sheikh tanya kenapa pula begitu walaupun Tun Sheikh sendiri berpandangan serupa juga seperti kelompok ramai yang melihat imej beliau seperti itu. Beliau meneruskan cerita bahawa ada juga teman-teman beliau yang telah bersara dari jawatan penting kerajaan mengajak beliau mendampingi DSAI dan bergiat aktif dalam politik, tetapi ada sekumpulan sahabat beliau yang sedang berdamping rapat dengan DSAI dan memegang jawatan penting parti menasihatkan beliau agar tidak usah melibatkan diri dengan politik bersama DSAI kerana DSAI telah terlalu banyak berhadapan dengan fitnah. Jika bukan DSAI katanya sudah lama orang yang kena fitnah seperti DSAI itu menjadi gila. Bekas Bos Tun tanya apa relevannya dan mereka menjawab; aktiviti hang yang sering ke pusat-pusat hiburan di Medan dan Hadyai itu akan mendatangkan pelbagai kesulitan kepada parti dan pucuk pimpinan. Lagi pun ketika ini PKR sedang sibuk mengenal pasti dan mengkaji latar belakang kepimpinan cabang-cabang parti untuk mengelak memilih mereka yang mempunyai sejarah latar belakang sosial yang mencurigakan atau yang tidak menyenangkan. Adakah hal itu untuk menyesuaikan diri dengan kehendak atau dasar-dasar PAS. 

Hj Zainal kata bukan saja kerana PAS tetapi yang lebih penting rakyat ramai sangat berharap tokoh-tokoh pemimpin mestilah yang amanah dan baik bukan seperti UMNO yang telah pecah amanah dan salah menggunakan kuasa untuk kepentingan peribadi, sehingga tidak  tahu untuk berlaku adil dalam membedakan kedudukan diri sebagai pemimpin negara dengan peranan selaku pemimpin parti.

 Tn Hj Zainal juga cerita,  PKR sedang bosan mengurus kehendak atau tuntutan Hindraf dan kelompok-kelompok kecil kesatuan India yang berlagak seperti sangat kuat dan berpengaruh padahal ahli kumpulan mereka hanya cukup sebagai syarat menubuh dan mendaftarkan persatuan saja iaitu 30-100 orang. Mereka tidak menyertai MIC dan mereka juga tidak bersatupadu. Mereka datang atas nama pelbagai persatuan dan menuntut hak kerusi calon dalam pilihanraya jika mahu mereka menyertai PR. Mereka berlagak seperti samseng yang keras kepala dan sering mengugut akan memihak UMNO atau BN jika tuntutan mereka diabaikan. Jika diteliti dan disiasat 100, 1000 atau 5000 orang demonstran India, akhirnya akan didapati sebenarnya mereka adalah muka yang sama. Kesepaduan mereka di situ. Itulah politik mereka untuk menunjuk-nunjuk seolah-olah  sangat banyak persatuan India dan terlalu ramai ahlinya. Matlamat utama mereka masih untuk kepentingan kumpulan atau rasis dan juga menonjolkan diri supaya tidak diketepikan dan ketinggalan.

 PKR juga sedang sibuk menapis tokoh-tokoh kepimpinannya yang berotak UMNO iaitu berjuang untuk menagih pelbagai projek, kepentingan diri dan kurang amanah untuk dibeku atau dipinggirkan bagi mengelak fitnah masalah yang dibawa mereka supaya objektif reformasi untuk menghapus rasuah, anti kroni, nepotisma dan menyemarakkan kebajikan untuk semua lapisan rakyat cepat tercapai. Mereka masih ramai dan aktif dalam PKR tetapi diyakini mereka tidak akan terus selesa kerana mereka diperhatikan oleh banyak mata dan perjuangan utama PKR dan PR bukanlah lagi untuk mengambil kesempatan mencari keuntungan pribadi seperti BN kecuali semata-mata untuk rakyat dan kebaikan semua secara jujur dan amanah.
Oleh kerana Tun Sheikh hendak bergegas untuk solat Jumaat maka Tun Sheikh minta diri dulu. Di masjid bertemu pula sahabat lama dengan kumpulan yang baru diikutinya iaitu  Hisbul  Tahrir Malaysia kalau tidak silap, dengan dasar tidak menyetujui perjuangan PAS yang terpaksa dan terikat dengan undang-undang kepartian sehingga kebebesan dan pengertian Islam terkongkong dan terbatas gara-gara pelbagai peraturan dalam sistem skular. Tun Sheikh menjadi pendengar sahaja hujah-hujah mereka dan bila- difikir-fikirkan ada juga relevan atau betul juga tetapi jika ketika ini kita mengenepikan undang-undang negara maka tentunya bertambah malap perjuangan mengangkat roh Islam ke persada kehidupan harian. Apa yang sangat penting bagi Tun Sheikh adalah memikirkan bagaimana kita mengimplimentasikan petunjuk Quran dan Hadis dalam amalan dan kehidupan atau budaya hidup kita seharian. Insyaallah suatu hari nanti pasti Allah makbulkan Islam menjadi hukum dan petunjuk serta didaulahkan di tempat tertinggi yang wajar. Mudah-mudahan Malaysia menjadi printis medahului negara lain sebelum Brunai yang telah berazam dan berminat untuk melakukannya. Amin.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
Damansara KL 12.6.2012

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Kontemporari
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere