Apabila Bekas Ketua Polis Komen Nasib Polis Sendiri

Apabila Bekas Ketua Polis Komen Nasib Polis Sendiri

Bolehkah Kita Terima Polis Jadi Jahat Kerana Orang Politik?


Ketua Polis Negara yang baru sekarang begitu tenang. Tidak banyak isu dan belum ada kes yang menjerut lehernya. Suatu yang kebetulan atau memang perancangan oleh penasihat ketua negara. Apa yang kelihatan ialah orang bawahan beliau pula seolah-olah bercakaran menunjuk taring dan kuku siapa yang tajam. Seolah-olah sedang mengiklankan diri atau menawarkan diri untuk dibeli dengan harga yang mahal. Kalau laku tentu makan tidak habis sampai ke anak cucu.. Kita masih belum lupa pesara-pesara polis yang pergi dengan pelbagai ikon dan gelaran sama ada yang diperolehi secara rasmi atau digelarkan kepada mereka oleh rakyat. Rekod mereka rata-rata menjelekkan.

Pesara-pesara polis yang baik-baik pula biasanya tidak sanggup menyambung kontrek dan ada yang mati cepat. Sudah takdir dan suratan. Ada yang tidak panjang usia setelah pencen meninggal dunia. Dan ada yang terbunuh ketika sedang bertugas. Tetapi yang teruk perangai, ada yang sehingga hari ini masih glamour menjual nama dan bekas pangkat untuk meraih keuntungan duniawi dalam pelbagai syarikat perniagaan. Ada yang masih terbawa-bawa menjadi tuan kepada anggota polis baru dan muda padahal zamannya telah lama berakhir.

Yang menariknya tidak kurang yang jahat-jahat masih lagi glamour sebab punca hasil atau penerimaan saraan hidup mereka yang sangat lumayan. Mereka masih aktif dan nama mereka pun masih laku. Ini termasuklah mantan Ketua Polis yang kena penjara 3 bulan entah apa khabar dengan penyakit stroknya. Ramai orang suka kata padan muka kepadanya kerana salah menggunakan kuasa . Terlalu membodek. Tetapi sebenarnya mereka masih kuat memegang rahsia mungkin atas dasar ketenteraman awam. Rahsia kerajaan akan dibawa sampai mati.

Mereka yang biasa meraikan majlis perpisahan rasmi secara menogak arak juga ramai yang masih hidup dan yang peliknya mereka sedikit pun tidak membuat kenyataan atau bantahan apabila isu arak menjadi begitu sensitif ketika ini. Seolah-olah mereka tidak bersetuju kekangan dan kawalan terhadap minuman keras itu dan seolah-olah mereka masih menjadi penaung arak.

Orang juga sangat geram terhadap bekas Ketua Polis yang memikul tilam tanpa malu tetapi terpaksa menerima kenyataan bahawa dia sempat menjadi ketua besar di atas jasanya yang dianggap begitu besar. Masa rakyat menaruh benci dan dendam kepadanya, beliau dihantar ke Johor Bahru. Di sana beliau berjaya membersihkan nama dengan membuktikan profesionalnya mengawal dan menangkap sindikit kongsi gelap dan pelbagai jenayah penjualan tubuh malah diri manusia di peringkat antara bangsa.

Apa khabar pula terhadap ketua polis negeri yang berangan untuk menjadi ketua polis negara dulu tetapi tidak disukai oleh Tun Dr Mahathir. Kata orang dia masih ganas seperti benggali walau hanya berlagak dengan ikon jaga. Apa pula khabarnya ketua polis yang mematikan ARQAM dengan tekanan dan pertuduhan yang amat dasyat. Rasanya mereka semua memang betul-betul professional tetapi belum pula kita dengar mereka menjadi polis upahan atau memberi khidmat nasihat kepakaran mereka sehingga terkenal di luar negara.

Apa pula cerita ketua-ketua besar pasukan agen khas dalam angkatan polis atau yang pernah mengetuai pasukan cawangan khas yang sangat hebat dan telah mengharumkan nama kepolisan dan negara tetapi sangat dibenci rakyat akhir-akhir ini. Ada juga terdengar mereka berjaya bergabung dengan kongsi gelap dan menetralkan kongsi gelap yang ganas. Wah! Sungguh hebat sumbangan mereka walau pun telah bersara. Ada juga katanya masih berhubungan dengan anak-anak buahnya yang telah menerajui atau yang sedang menerajui sesuatu pasukan polis sekarang. Mereka berterusan dapat maklumat-maklumat penting kerahsiaan dan terus membantu memainkan peranan mereka walau pun sudah tua. Hebat betul tetapi kita tidaklah perlu pelik kerana mereka memang telah sebati dengan sumpah setia yang gila babi.

Memang apa-apa perkara yang ditangani dengan gila-gila oleh orang yang berwatak gila-gila biasanya hasilnya kalau berfaedah memang merupakan suatu ciptaan yang tersangat hebat dan besar. Dalam sejarah penciptaan dari sejak dahulu kala sehingga ke hari ini , benda-benda ciptaan baru dan bermanfaat kepada manusia memang terhasil dari ilham orang yang gila-gila belaka. Cuma adalah sangat dikhuatiri jika kehebatan mereka digunakan atau dengan perkataan lain mereka dilembukan oleh orang gila kuasa. Maka tentulah mangsanya adalah rakyat jelata.

Banyak sedang berlaku di negara jiran di mana polis dan askar tidak sadar mereka dilembukan sehingga mereka juga tidak dapat melarikan diri dari kemelut pemimpin-pemimpin gila yang berkuasa. Coretan ini sengaja Tun Sheikh nukilkan kerana perkembangan riwayat kepolisan pasukan polis kita kini di tahap membimbangkan kerana ketua-ketua mereka bersekongkong dengan orang politik. Atas nama keamanan mereka juga sempat meminum air sambil menyelam di sungai yang busuk dan keruh.

Kerisauan ini amat dirasa kerana semua bekas ketua polis kita yang telah bersara sungguh hebat belaka dan rekod perkhidmatan dan peristiwa yang berlaku di zaman mereka menyumbangkan perkhidmatan pun sangat hebat. Bayangkanlah ada yang menunjukkan teknik memukul yang boleh membawa maut dalam jangka panjang tanpa dapat dikesan pukulan maut itu dan jika terperangkap pun tidak boleh dituduh dengan niat membunuh kerana teknik pukulan yang digunakan sungguh sofistikated atau canggih.

Pokoknya kita dapati sejarah perkhidmatan pasukan polis kita memang sungguh hebat sejak zaman penjajahan sehinggalah darurat, pra merdeka, 13 Mei ketika di Baling hingga ke Mamali termasuk menembak rakyat jelata dan menyuaraikan perkhimpunan yang tidak pernah halal jika parti pembangkang yang mengadakannya.

Akhir sekali terkedu Tun Sheikh apabila ketua polis yang baru bersara hari itu mengatakankan bahawa selama ini polis terkongkong dengan campur tangan politik. Segera menyirapkan darah semua rakyat tetapi secepat kilat berita itu dipadamkan dan ditutup rapat. Bacalah buku-buku yang dikarang oleh bekas ketua-ketua polis zaman dulu dan sekarang. Kita akan mendapati pengorbanan mereka memang tinggi tetapi adalah amat dikesalkan kerana mereka juga melakukan kejahatan yang dihalalkan bagi kepentingan seseorang tokoh pemimpin.

Satu daripada pelajaran dan kepakaran polis daripada tinggalan penjajah ialah membenteres kejahatan dan keburukan yang bakal berlaku atau yang dijangkakan dengan mewujudkan lakonan atau topeng-topeng hantu. Mereka melakukan sebelum yang betul-betul keluar dan berkuasa mempengaruhi rakyat atau orang banyak. Dan lakonan ini segera dimatikan dan memberi kesan yang mendalam kepada minda mereka yang ingin memperbesarkan sesuatu perkara.

Adalah sangat terkesan sekali apabila suatu rahsia seperti tidak berpuas hati terkeluar dari mulut ketua polis Negara yang telah bersara bahawa karier profesional kepolisian akan jatuh mutunya jika orang politik terus menekan mereka. Itulah negara kita dari dulu sampai sekarang sebenarnya belum berubah dari segi minda. Benar apa yang di kata oleh PM bahawa negara ini memiliki kemudahan kelas pertama tetapi masih berminda kelas ketiga. Sayang sekali semua pemimpin terutama UMNO tidak ada kesadaran bahawa merekalah yang menyediakan acuan kelas minda ketiga kerana terlalu optimis kepada kuasa dan mencengkam rakyat secara tidak langsung.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Kontemporari
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere