Kroni Perasuah Pada Raya 2010

Kroni Perasuah Pada Raya 2010

Semasa musim cuti Kemerdekaan iaitu ketika Tun Sheikh berkunjung menziarahi sanak saudara dan sahabat taulan di daerah-daerah negeri Johor dan di musim percutian menyambut Hari Raya Aidil Fitri 2010 sehingga artikel ini di tulis Tun Sheikh dapati pada tahun ini ada penurunan kes anak-anak kita yang hilang jari, melecur dan trajedi kebakaran keluar dalam berita-berita perdana berbanding dengan tahun-tahun sebelum ini. Kita harus bersyukur kerana pada tahun ini seperti ada keprihatinan dan kesadaran daripada kalangan tua yang melarang anak-anak mereka bergembira menyambut kemeriahan hari raya dengan bermain mercun atau bunga api.

Tun Sheikh juga berkesempatan menziarahi sanak saudara yang tinggal agak jauh di pedalaman seperti di kampung-kampung dan mendapati bunyi gegaran dan dentuman meriam buluh pun juga sudah berkurangan walau pun masih ada kedengaran.Ini menunjukkan bahawa kanak-kanak di kampong juga sudah kurang bermain meriam buluh. Mungkin trend sekarang bermain meriam buluh dalam kalangan remaja sudah tidak dianggap glamour atau sesuatu yang membanggakan atau menyeronokkan.Namun meskipun berita kemalangan yang tidak diingini itu seolah-olah menurun dan kurangnya kedengaran dentuman meriam buluh tetapi tidaklah bererti pada tahun ini anak-anak remaja tidak bermain mercun lagi. Malah kedapatan juga orang dewasa yang turut sekali berseronok bermain mercun. Kalau dulu kanak-kanak dibelikan bunga api dan mercun oleh orang dewasa tetapi kini orang dewasa yang diharap untuk melarang atau memerhatikan keselamatan kanak-kanak juga telah turut sekali bermain mercun dan bunga api.

Malah jika ditinjau, keseronokan bermain mercun bertambah meriah seperti kaum Cina menyambut Tahun Baru Cina pula. Adakah ini hasil dari pengaruh kebudayaan orang Cina bermain mercun atau amalan kerajaan menunjukkan permainan bunga api setiap kali pada hari-hari kebesaran seperti hari kemerdekaan, hari Wilayah, Tahun Baru, Hari Agong atau Keputeraan Sultan dan lain-lain?

Pelbagai mercun dan bunga api nampaknya bertambah canggih. Kalau dahulu kita tersentak dengan dentuman seperti bom yang biasanya dimainkan oleh orang dewasa yang berjaya menyeludup bom latihan ketenteraan tetapi sekarang tidak lagi. Tun Sheikh telah mengambil kesempatan mendekati mereka untuk melihat mercun dan bunga api dan memang hati ini tidak terkata. Jika dibanding dengan alam remaja dan kanak-kanak Tun Sheikh dahulu memang jauh sekali kerana bunga api dan mercun yang dimainkan pada hari ini begitu canggih. Ada kemungkinan pada suatu hari nanti bermain mercun dan bunga api akan menjadi adat resam pula memandangkan perihal keadaan mercun dan bunga api masa ini.

Lidah Tun Sheikh bertambah kelu apabila memikirkan bahwa semua mercun dan bunga api adalah barang larangan tetapi begitu mudah boleh didapati asalkan mempunyai wang untuk membelinya. Tun Sheikh menduga bahawa permainan mercun dan bunga api meskipun dilarang akan terus menjadi kegilaan dan keseronokan kepada bukan sahaja kanak-kanak, para remaja tetapi juga orang dewasa. Ketika ini pun nampaknya tiada larangan keras dari orang dewasa malah ada yang memberi ransangan lebih-lebih lagi jika mendapati anak-anak kecil mereka seperti seorang penakut. Kononnya mereka tidak mahu anak-anak mereka menjadi seorang yang penakut terhadap bunyi letupan dan percikan api yang berwarni-warni serta cantik dan menyeronokan.

Mereka seperti berbangga kerana dapat membekal mercun dan bunga api kepada keluarga kerana bukan sahaja kecanggihan mercun dan bunga api itu sendiri tetapi juga kerana harganya yang mahal dan melambangkan kemampuan. Bayangkan jika sebutir mercun bom sebesar bola pingpong berharga RM3.50 dan rata-rata sebanyak 30 biji dibeli dan dibawa balik. Ini belum lagi mercun roket yang pelbagai saiz dari harga RM15.00 bagi 10 batang dan yang besar hingga mencecah RM50.00. Sesebuah keluarga yang membakar pelbagai jenis mercun ini pula dapat dibandingkan dengan kumpulan atau keluarga lain kerana ledakan dan bunyinya membawa ikon harga dan rasa gah. Bayangkan gema bunyi letupan mercum bom sebesar buah pingpong itu adalah seperti bunyi ledakan bom sebenar.

Apabila Tun Sheikh bertanya bagaimana mereka boleh mendapat bekal dan mampu membelinya padahal ada diantara keluarga mereka memang Tun Sheikh kenal dan tahu kemampuan ekonomi mereka,. Jawapan yang Tun Sheikh terima boleh dikatakan serupa dan apa yang memeranjatkan ialah mereka mengatakan bahawa mereka tidak membelinya seperti anak-anak jiran yang berada membelinya. Mereka sangat berbangga bahawa mereka juga mampu dan berlawan membakar mercun yang power atau yang kuat bunyinya dengan anak-anak jiran yang kaya kerana mereka dapat bekalan dari saudara mara tertentu dan harganya 50% lebih murah dari yang dibeli oleh anak-anak orang kaya. Tidak terfikir jawapan itu di minda Tun Sheikh pada mulanya kerana menganggap permainan mercun adalah biasa walau pun terlarang. Membakar mercun juga bagi Tun Sheikh adalah sia-sia kerana membazir wang. Tidak terfikir Tun Sheikh bahawa trend ketika ini melibatkan perasaan berbangga dan berlawan-lawan sedang berlaku di antara keluarga yang berada dengan keluarga yang sederhana.

Dan tidak terkata apa oleh Tun Sheikh apabila mengetahui mereka dapat bekalan mercun dan bunga api itu dari saudara-mara dan orang tertentu yang bekerja di Jabatan Imigresen, Jabatan Kastam, Jabatan Pengangkutan Jalan, keluarga polis dan lebih pelik ada yang mengatakan diberi oleh saudara mara yang bekerja di Jabatan Pendaftaran. Bertambah pelik ada yang mengakui mendapatnya secara percuma. Nampaknya penyakit kroni telah meresap ke akar umbi dalam masyarakat ini. Maka tergambarlah di benak Tun Sheikh betapa rapuhnya jati diri bangsa kita. Tergambar juga Tun Sheikh bahawa permainan mercun ini akan menjadi budaya bangsa Malaysia dan tidak lagi hanya keringanan larangan yang terpaksa diberikan kepada bangsa Cina yang membakar mercun untuk upacara menghalau hantu dan syaitan………..Di sebalik itu ternampak juga Tun Sheikh sekelompok manusia yang dulu matanya sepet tapi kini terbeliak dan tersenyum girang kerana menjadi kaya raya menjual mercun apabila rakyat Malaysia seronok dan bermegah membakar mercun sebagai budaya.
SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Kontemporari
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere