ALLAH KALIMAH DICEMAR ATAU TERCEMAR

ALLAH KALIMAH SUCI


Assalamualaikum dan salam sejahtera
Kita yang mengaku malah bersaksi, menjadi saksi, menyaksikan dan sebagai saksi berimankan Allah sebagai Tuhan dan Islam sebagai agama yang kita anuti adalah bertanggongjawab dari segi aqaidnya bahawa kita mesti memandang suci dan memuliakan kalimah Allah. Mengagongkan kalimah Allah dengan kefahaman, pengertiaan dan kesadaran bahawa Allah tidak satu, dua, tiga atau berbilang tetapi Esa dan sifat Esa itu adalah Allah sahaja mengetahui dan selayak bagiNya. Tiada suatu apa pun yang bersekutu dangan Allah dan tidaklah dapat kita fikirkan Allah itu macamana tetapi kita yakin sepenuh hati malah sepenuh jiwa raga dan nyawa bahawa Allah dan kewujudanNya adalah sangat-sangat Maha Suci dana tidak serupa dari segala apa yang akal kita dapat fikirkan.
Letakkanlah kefahaman dan rasa mengagongkan nama Allah ini dalam hati, dalam kalbu, dalam akal, dalam jiwa, dalam perasan, dalam ingatan dan dalam penglihatan dengan sandaran bahawa Allah wujud dengan sifat KemahaesaanNya dan nafikanlah dengan kesadaran penuh kefahaman bahawa Allah Tuhan yang kita sembah itu tidak boleh dan tidak serupa dengan segala sesuatu yang dapat akal kita gambarkan. Tiada Tuhan melain Allah. Titik!
Kita dituntut berusaha melihat-lihat Tuhan dalam segala keadaan tetapi jika sadar dengan kelemahan azali yang telah Tuhan fitrahkan kepada akal kita manusia, bahawa kita TIDAK akan berupaya melihat tuhan, maka hendaklah kita walau dengan terpaksa, yakin dan percaya bahawa Allah tetap melihat kita dengan sifat KemahaesaanNya dan kita tidak terhijap sebesar zahrah pun di sisi Nya. Keyakinan pengertian tentang ketuhanan ini dinamakan tauhid uluhiayah. Tauhid yang mahasuci daripada sebarang tanggapan dan kefahaman yang dapat difahami oleh akal manusia.
Lebih jauh lagi, apabila akal fikiran kita terlintas dengan sifat-sifat Allah yang macam mana maka seketika itu juga hendaklah kita ketahui bahawa fikiran maya kita itu telah diresapi syaitan musuh Allah, musuh kita manusia dan serta merta hendaklah berhenti dari terus memikirkan persoalannya. Syaitan yang sifatnya gaib itu pada hakikatnya adalah amat nyata permusuhannya terhadap kita manusia. Musuh kita yang nyata itu hakikat nyata segala bentuk sifat dan keciriannya adalah melalui perkhabaran yang kita terima dari Allah tuhan kita . Allah, Tuhan Yang Maha Suci itu adalah tuhan juga kepada syaitan yang telah dilaknatiNya. Allah juga adalah tuhan segala sesuatu. Kita mendapat petunjuk dari Allah pencipta kita melalui penerangan, penyampaian dan penjelasan para-para rasul dan nabiNya.
Bagaimana pula jika ada makhluk lain daripada manusia pula mendakwa mereka berupaya melihat Allah? Kita hendaklah mengetahui dan faham dengan penuh kesadaran bahawa makhluk terbaik dan sempurna yang dicipta oleh Allah adalah manusia. Ini bererti manusia sahaja yang tertinggi darjat penciptaannya oleh Allah daripada sebarang makhluk yang lain. Manusia juga makluk yang dicipta dengan sempurna dan kesempurnaan bentuk dan kecirian manusia yang dicipta Allah itu dimahkotakan dengan akal. Dengan kesempurnaan akal dan Allah sendiri telah mengatakan manusia itu adalah lemah maka mana mungkin ada makhluk yang dibawah darjat kempurnaan penciptaan seperti kesempurnaan penciptaan manusia boleh atau diberi keistimewaan melihat Allah. Ini memang tidak logik dan tidak boleh diterima akal. Dan memang telah Allah swt terangkan dan juga mengaku bahawa akal yang sempurna pun yang dicptakan itu adalah bersifat lemah maka memang tentu tidak berupaya dan boleh memikirkan Tuhan pencipta.
Terus sampai pula persoalan bahawa Allah tuhan yang kita sembah dibawah pengajaran agama Islam adalah Allah Yang Maha Esa tuhan sekalian alam. Sehubungan dengan itu apakah masalah dan persoalannya manusia lain tidak kira dari agama apa menggunakan nama Allah sebagai tuhan juga?
Masalah dan persoalan adalah sebenarnya masalah kita sendiri. Allah sendiri mengaku bahawa Allah adalah Tuhan sekalian alam. Allah juga menyuruh kita bertanya siapakah tuhan mereka dan mereka akan menjawab Allah juga. Allah yang kamu sembah yang mencipta kamu dan kami. Sama saja. Di sini kita hendaklah mengetahui kefahman dan pengertian sama bertuhan Allah yang sama ini adalah bertauhidkan rububiah iaitu secara amnya Allah memang tuhan sekalian alam. Yang berbedanya adalah penerimaan Allah meletakkan makhluknya yang tahu dan mengaku bahawa Allah itu adalah tuhan. Manusia yang terima Allah adalah manusia yang mengaku bahawa Allah adalah tuhan yang Mahaesa dan tiada sekutu dengan segala sesuatu.
Adapun selain daripada itu adalah terbatal dan tidak diakui Allah. Ini adalah kerana manusia itu sendiri yang memandai-mandai memberi sifat kepada Allah sehingga kemahasucian dan kemahaesaanNYa tercemar dan dicemar. Makan Allah telah pun mengancam mereka dengan apa yang mereka katakan dan apa yang mereka yakinkan itu dengan ancaman yang besar.
Bagi umat Islam pula, Allah dedahkan dengan dugaan dan membuka pintu ikhtiar bagaimana memeliharan dan mengawal diri supaya tidak menyerupai mereka yang sesat akibat perbuatan mereka sendiri. Petunjuknya adalah Al Quran. Dan Al Quran ada menjelaskan bahawa mereka menggunakan nama Allah tetapi kita ketahui Allah tidak menerima mereka kerana Allah bersifat Mahasuci dan Maha Esa daripada apa yang mereka sangka dan fikirkan. Allah yang mereka yakini ada berbagai, banyak dan menyerupai sesuatu mengikut fikiran mereka.
Merujuk kepada penjelasan ini maka sebenarnya Allah membuka luas lagi pintu-pintu ibadah kepada hamba berugama Islam untuk beramal menyediakan bekal berdakwah terhadap kesempurnaan Islam yang Allah redha sebagai agama yang sempurna dan tiada kepercayaan lain sebagai agama yang diterima kecuali Islam di duniaNya ini. Tiada salahnya mereka mengaku Allah sebagai tuhan dan mengguna nama Allah itu sendiri. Tetapi kita hendaklah menggunakan akal dan akhlak agama untuk membedakan kefahaman dan pengertian kita yang berdasarkan Islam dengan mereka yang bukan Islam. Ini adalah kewajipan dan bagi memastikan bahawa kita tidak akan mengikut dan mengaku agama Islam kita adalah agama mereka. Dan kita tidak akan mengaku Tuhan yang mereka sembah adalah serupa dengan Allah yang kita sembah. Kita hendaklah dapat menjelaskan dan membedakan perbandingan kepercayaan agamn dan ketuhanan dengan menegaskan pengertian dan kefahaman tersebut dengan sejelas-jelasnya berdasarkan akhlak Islam.

Wallahualam dan salam dari Tun Sheikh

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Kontemporari
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere